Trustpilot

Oprindelsen af Squar3D

Martin Mortensen, som har udviklet Track Connectors, stødte på et problem, da han og hans to drenge ville bygge højere med Brio togskinner. Som mange andre forældre, tænkte han at det nærliggende var at bruge DUPLO klodser.

Idéen er god, men resultatet skuffende. Det er meget ustabilit og vælter nemt. 

Derfra kom tanken: "Kunne man udvikle en klods, der gør det muligt at bygge vilde, men stabile togbaner?".

 

Ideen faldt sammen med at Martin i forvejen ville starte noget relateret til 3D printede produkter op. 

 

Og her passede et legetøjs-connector produkt perfekt ind. 

Toy^2 logo

Asger sidder og leger og bygger

 

Pludselig gik en masse ting op i en højere enhed: At bygge høje og samtidig holdbare togbaner, at børnenes aldsersspænd på 4½ år ikke var en hindring for leg sammen, at fastholde deres interesse for legetøjet, at være med i deres leg på deres præmisser og sidst, men ikke mindst, at skabe noget virkeligt brugbart med 3D-print, der kunne udbrede forbruget af 3D printede produkter.

 

Sådan forklarede Martin også til en 3D print entuasiast der så kunne vise at der på Thingiverse var andre der allerede i 2011 havde lavet nogle designs af sådanne koncepter.

 

Det er åbenbart ikke så nemt at få unikke ideer på en planet med over 7 mia indbyggere...

 

 

"Først var jeg lidt skuffet over at ideen ikke var unik, men da jeg prøvede at finde og købe nogle produkter fandt jeg frem til præcis det problem jeg oprindeligt havde haft fokus på. Nemlig at der er stor forskel på et "3D printbart design" og "et produkt man kan købe".

 

Der blev lavet nye designs fra bunden - med fokus på at holde printtiden nede og brugsværdien i top.  Derudover er der selvfølgelig også styr på kemiske og mekaniske tests, så forældre kan være trygge ved at lade deres børn lege med produktet. 

 

Det har været en drøm længe: At udnytte 3D-print så man får noget virkelig brugbart - og hvor produktionsomkostningerne ikke stikker af og prisen står mål med den værdi produktet giver folk. 

 

"Vi skal have pustet til efterspørgslen på 3D printede produkter, så vi får produktionsinfrastrukturen op i gear" - siger Martin.

 

 

Der er nemlig mange perspektiver i denne produktion. Man kan undgå overproduktion, da man hele tiden kan tilpasse produktionen til efterspørglsen.

Man kan hurtigt omsætte nye idéer til virkelighed, eller lave små forbedringer på eksisterende produktdesigns. Og på sigt bliver det muligt at printe produkter i nærheden af slutbrugeren/kunden, hvilket vil minimere ressourcer i forbindelse med transport.

 

Derfor er ambitionen også, at udvikle andet fusionslegetøj, så vi kan får mere værdi af de ting, vi allerede har. Og arbejde frem mod en 3D print infrastruktur - der gør det muligt for samfundet som helhed, at høste helt nye fordele og skabe helt nye muligheder.

 

Derfor er det også perfekt at Track Connectors præcis skaber helt nye muligheder med det vi allerede har. 

Det er også derfra navnet Toy^2 stammer. Nemlig at vi tager to forskellige typer legetøj og kombinerer dem (ganger dem sammen) og skaber en masse brugsværdi derigennem.